ProPublica

Journalism in the Public Interest

Cancel

Alhurra: Who is Accountable?

The office of the Under Secretary for Public Diplomacy and Public Affairs leads America's public diplomacy outreach efforts, including communications with international audiences, such as Alhurra, and confronting ideological support for terrorism.
Karen Hughes resigned in October 2007 after serving for more than two years.
James Glassman was sworn in as under secretary June 10, 2008. (Photo courtesy of 60 Minutes)
The Broadcasting Board of Governors is an Independent federal agency that oversees all of the U.S. government’s international broadcasting services, including the Voice of America (VOA), Alhurra, Radio Sawa, Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Radio Free Asia (RFA) and Radio and TV Martí.
Kenneth Tomlinson was forced to resign as chairman after a State Department investigation found he had run his horse racing operation from his federal office, had improperly hired and paid a friend as a contractor and had billed the government for more work days than U.S. law permits. (Photo courtesy of 60 Minutes)
James Glassman replaced Tomlinson. He left BBG after being nominated and confirmed by Congress as under secretary of state for public diplomacy and public affairs. (Photo courtesy of 60 Minutes)
Joaquin Blaya, a member of the BBG board, testified before a House subcommittee on Alhurra broadcasts of a speech by Hezbollah leader Hassan Nasrallah and three reports on the Holocaust deniers conference. He told Congress that Ahmad Amin, who reported on the Holocaust conference, had been fired, but ProPublica learned Amin had continued working until June 12 for the U.S. taxpayer-funded Radio Sawa. (Photo courtesy of BBG)
Middle East Broadcasting Networks, Inc. (MBN) is a nonprofit corporation funded by the U.S. government through a grant from the Broadcasting Board of Governors, which oversees Alhurra and Radio Sawa.
Brian Conniff, who has no previous journalism experience and does not speak Arabic, oversees Alhurra as MBN's president from the network’s studios in Springfield, Va. (Photo courtesy of 60 Minutes)
Alhurra is a commerical-free Arabic language television network broadcast to the Middle East and founded and funded by the U.S. government.
Mouafac Harb headed al Hurra as executive vice president and network news director for the first two years. During his tenure, Alhurra broadcast a cooking show while other networks covered Israel’s assassination of the founder of the militant group Hamas. Harb also broadcast a live rally led by Hezbollah leader Hassan Nasrallah. He resigned after a GAO report found a lack of strategic planning at MBN. (Photo courtesy of 60 Minutes)
Larry Register, a CNN veteran with 20 years of experience, took Harb's place as vice president of network news in November 2006. He broadcast a speech by Hezbollah leader Hassan Nasrallah for 67 minutes and allowed three reports on the Holocaust denial conference in Iran to air. He resigned in June 2007 after being targeted in articles on the Wall Street Journal's opinion page and by members of Congress. (Photo courtesy of 60 Minutes)
Daniel Nassif, who has no previous television experience, replaced Register as vice president of network news. He allowed a Palestinian professor on Alhurra's "Free Hour," who called Israel "the occupying and racist state." Adding to his troubles, the Baghdad bureau chief resigned this month. (Photo courtesy of 60 Minutes)